2η Διαβούλευση για το ΣΒΑΚ

Η δεύτερη διαβούλευση του ΣΒΑΚ Λαμίας πραγματοποιήθηκε τη Δευτέρα 14/10/2019 στην αίθουσα του Δημοτικού Συμβουλίου του Δήμου Λαμίας. Σκοπός της Δεύτερης Διαβούλευσης με τους εμπλεκόμενους φορείς του ΣΒΑΚ ήταν η παρουσίαση των αποτελεσμάτων της υφιστάμενης κατάστασης, η παρουσίαση του οράματος, η επικύρωση του οράματος από τους φορείς, η διαμόρφωση των σεναρίων από τους φορείς και η επιλογή του επικρατέστερου σεναρίου από τους φορείς

Το πρόγραμμα της δεύτερης διαβούλευσης παρουσιάζεται στον παρακάτω πίνακα.

Δεύτερη Συνάντηση Δικτύου Φορέων Σχεδίου Έργου ΣΒΑΚ Δήμου Λαμίας
Εισηγητές από την ομάδα εργασίας του Αναδόχου: Θάνος Βλαστός, Καθηγητής πολεοδομίας και συγκοινωνιακού σχεδιασμού, Σχολή Αγρονόμων και Τοπογράφων Μηχανικών, ΕΜΠΚωνσταντίνος Αθανασόπουλος, Διδάκτωρ Συγκοινωνιολόγος Μηχανικός, Μέλος Ε.ΔΙ.Π., Σχολή Αγρονόμων & Τοπογράφων Μηχανικών Ε.Μ.Π.Αναστασία Φούντα, Πολιτικός Μηχανικός Ε.Μ.Π, Συγκοινωνιολόγος MSc (Eng), MSc (Env) LEVER Α.Ε.
Πρόγραμμα Συνάντησης
Δευτέρα 14/10/2019, 17:30 – 19:30 Αίθουσα Δημοτικού Συμβουλίου (Αινιάνων 6-8) του Δήμου Λαμίας
Ώρα Θέμα Εισηγητές/Συντονιστές
17:30 – 17:50 Χαιρετισμός Δημάρχου Αναφορά στο σκοπό της διαβούλευσης Η παρουσίαση των προτεραιοτήτων του Δήμου για την κινητικότητα Καραϊσκος Ευθύμιος, Δήμαρχος Λαμιέων
17:50 – 18:05 Παρουσίαση των προβλημάτων και ευκαιριών όπως αυτά αναδείχθηκαν από την ανάλυση των δεδομένων της υφιστάμενης κατάστασης Κ. Αθανασόπουλος
18:05 – 18:15 Η γνώμη των πολιτών και φορέων: Αποτελέσματα συμμετοχικών διαδικασιών Αναστασία Φούντα
18:15 – 18:30 Τελικά συμπεράσματα σχετικά με τα προβλήματα και τις ευκαιρίες της πόλης Η πρόταση του οράματος για την κινητικότητα Θ. Βλαστός  
18:30 – 19:30 Παρουσίαση εναλλακτικών σεναρίων μέτρων για την κινητικότητα στο Δήμο ΛαμίαςΙεράρχηση προτεραιοτήτων και συνδιαμόρφωση επικρατέστερου σεναρίου στρατηγικής για την κινητικότητα Όλοι οι συμμετέχοντες

Στη 2η διαβούλευση για το ΣΒΑΚ Λαμίας συζητήθηκαν οι λύσεις που μπορούν να δοθούν σχετικά με τα προβλήματα και τις ευκαιρίες της Λαμίας για την βελτίωση της κινητικότητας τόσο στο κέντρο όσο και στην περιφέρεια της πόλης. Πιο συγκεκριμένα, αναλύθηκαν και συζητήθηκαν οι εξής προτεραιότητες:

1.     Αύξηση της προσβασιμότητας του κέντρου της πόλης- Θύλακας κέντρου χωρίς Ι.Χ.

2.     Βελτίωση προσβασιμότητας για πεζούς και ευάλωτους χρήστες (ΑμεΑ, παιδιά)

3.     Ευέλικτο και πιο αποδοτικό σύστημα ΜΜΜ

4.     Αύξηση των χώρων πρασίνου και ανάδειξη της πολιτιστικής / τουριστικής ταυτότητας της πόλης

5.     Αύξηση της συνδεσιμότητας του κέντρου με τους περιφερειακούς πόλους έλξης και συνοικίες

6.     Διαχείριση στάθμευσης

7.     Βελτίωση οδικής ασφάλειας

8.     Νέες τεχνολογίες υπηρεσιών και οχημάτων

Έπειτα από την παρουσίαση των προβλημάτων και των ευκαιριών όπως αυτά αναδείχθηκαν από την ανάλυση των δεδομένων της υφιστάμενης κατάστασης αλλά και από τη γνώμη των πολιτών και των φορέων, έγινε ιεράρχηση των παραπάνω προτεραιοτήτων από τους συμμετέχοντες.

Ο κ. Καραγιάννης Στυλιανός, πολιτικός μηχανικός και δημοτικός σύμβουλος, πρότεινε την ανάπλαση της πλατείας Πάρκου με σκοπό τη βελτίωση των συνθηκών κινητικότητας. Επιπλέον, ως κύριες προτεραιότητες έθεσε τη δημιουργία συστήματος ελεγχόμενης στάθμευσης και την αύξηση προσβασιμότητας σε ευάλωτους χρήστες.

Ο κ. Στασινός Παναγιώτης, δημοτικός σύμβουλος, τόνισε τη σημασία της κίνησης των πεζών στους δρόμους της Λαμίας. Πιο συγκεκριμένα, μίλησε για έλλειψη επισκεπτών και έλλειψη τουρισμού στην πόλη και πρότεινε ως κύριες προτεραιότητες την αύξηση της προσβασιμότητας των ανθρώπων στο κέντρο της πόλης, τη βελτίωση της προσβασιμότητας για πεζούς και ευάλωτους χρήστες και την αύξηση των χώρων πρασίνου για την ανάδειξη της πολιτιστικής/ τουριστικής ταυτότητας της πόλης.

Ο κ. Κυρίτσης Ανδρέας, τμήμα Τροχαίας Λαμίας, επεσήμανε το μεγάλο κυκλοφοριακό πρόβλημα που επικρατεί στο κέντρο της πόλης και κυρίως τις ώρες αιχμής. Εκτός αυτού, τόνισε ότι οι οδηγοί προτιμούν τη διέλευση από το κέντρο για να φτάσουν στον προορισμό τους σε σχέση με τους δρόμους στην περιφέρεια της πόλης. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα να δημιουργούνται πολλά εμπόδια για τα ΜΜΜ και για τα ΑμεΑ. Ωστόσο, δεν έθεσε κάποια από τις προτεραιότητες ως σημαντικότερη και είπε ότι όλες είναι εξίσου σημαντικές και αλληλεπιδρούν μεταξύ τους. Τέλος, πρότεινε τη διαμόρφωση καλύτερης σύνδεσης της Λαμίας με το Καρπενήσι και τα Τρίκαλα.

Ο κ. Παπαρούπας Νότης, εκπρόσωπος της ένωσης ιδιωτικών ραδιοταξί Λαμίας, πρότεινε τη δημιουργία περιφερειακών χώρων στάθμευσης και την κατασκευή ποδηλατοδρόμου στην περιοχή Άμπλιανης-Παγκρατίου. Τέλος, μίλησε και για την έλλειψη χώρου για ταξί έξω από ειδικά σχολεία όπως για παράδειγμα το σχολείο Μπελογιάννη, με σκοπό τη μεταφορά των ΑμεΑ στο σπίτι τους, πρότεινε τη δημιουργία γραμμής έξω από το πανεπιστήμιο και τόνισε τη σημασία της βελτίωσης της οδικής ασφάλειας.

Ο κ. Λυκόπουλος Αθανάσιος, εκπρόσωπος του Τ.Ε.Ε Αν. Στερεάς, ζήτησε πρώτα από όλα καλύτερη διαχείριση της στάθμευσης και έθεσε ως κύρια προτεραιότητα την επισκεψιμότητα των δημόσιων χώρων από πεζούς. Ωστόσο, μίλησε για μεγάλο πρόβλημα παραβίασης των πεζοδρόμων από μηχανάκια και από φορτηγά φορτοεκφόρτωσης και ζήτησε την προφύλαξη αυτών. Επίσης, πρότεινε τη δημιουργία ποδηλατοδρόμιου ή πεζόδρομου στις οδούς Κύπρου-Βασιλικών αλλά και του Ο.Σ.Ε με την πόλη γενικότερα.

Ο κ. Θεοδωρακόπουλος Ιωάννης, γενικός διευθυντής ΔΕΥΑ Λαμίας, πρότεινε πιο αποδοτικό σύστημα ΜΜΜ, διεύρυνση της πεζοδρόμησης στην πόλη και κυρίως αύξηση της επισκεψιμότητας των ιστορικών τόπων της πόλης όπως για παράδειγμα τις Θερμοπύλες.

Ο κ. Γούλας Νικόλαος, εκπρόσωπος του αστικού ΚΤΕΛ Λαμίας Α.Ε., είπε ότι τα ΜΜΜ της πόλης ήδη κάνουν πολλές διαδρομές από και προς το κέντρο και προς άλλες περιφερειακές περιοχές, ωστόσο όμως είναι ανοικτοί σε νέες επικαιροποιημένες ιδέες σχετικά με τη δημιουργία νέων δρομολογίων ή στην αντικατάσταση των λεωφορείων από mini-bus. Σαν κύριες προτεραιότητες έθεσε τη μείωση της παράνομης στάθμευσης, τη βελτίωση των συνθηκών μετακίνησης για ταξι, αστικά και υπεραστικά λεωφορεία και ζήτησε να δοθεί περισσότερη σημασία στα ΜΜΜ και τα ταξί.

Η κα. Μπράλιου Γεωργία, εκπρόσωπος της Σχολής Θετικών Επιστημών πανεπιστημίου Θεσσαλίας, ζήτησε πιο ευέλικτο και αποδοτικό σύστημα ΜΜΜ καθώς τα δύο Πανεπιστήμια βρίσκονται σε αντιδιαμετρικά σημεία και οι φοιτητές που δικαιούνται σίτιση πρέπει να πηγαίνουν στο ένα πανεπιστήμιο με αποτέλεσμα να είναι δύσκολη η πρόσβασή τους σε αυτό. Επιπλέον, τόνισε πόσο σημαντικό είναι να δημιουργηθούν πεζοδρόμια και ασφαλείς ποδηλατόδρομοι έξω από τα πανεπιστήμια τόσο για τους φοιτητές όσο και για τα ΑμεΑ, αλλά και θέσεις στάθμευσης των ποδηλάτων έξω από αυτά. Μίλησε και για τη δυσκολία πρόσβασης από το «κάτω» μέρος της πόλης προς το κέντρο αφού υπάρχει σιδηροδρομική γραμμή στη μέση της πόλης. Τέλος, πρότεινε τη δημιουργία ποδηλατοδρόμου που ενώνει το Πανεπιστήμιο της οδού Παπασιοπούλου με το νοσοκομείο και τα δύο πανεπιστήμια με τον Σ.Σ Λιανοκλαδίου.

Ο κ. Δημητρακάκης Κωνσταντίνος, Διευθυντής Π.Ε Φθιώτιδας, πρότεινε τη δημιουργία ποδηλατοδρόμων έξω από σχολεία έτσι ώστε τα παιδιά να πηγαίνουν μόνα τους και ασφαλή στα σχολεία, τροποποίηση λήξης της σχολικής ώρας και της ώρας αιχμής έτσι ώστε να μην συμπίπτουν οι ώρες αυτές, αλλαγή ωραρίου των δημόσιων υπηρεσιών ή των φορτοεκφορτώσεων για αποφυγή συνωστισμού στο κέντρο της πόλης και κυρίως τη δημιουργία έξυπνων συστημάτων σήμανσης.

Ο κ. Μηλιωρίτσας Κωνσταντίνος, πολιτικός μηχανικός, πρότεινε την επέκταση των πεζοδρόμων σε συνέχεια του ερευνητικού προγράμματος του 2000  στο οποίο συμμετείχε για την οποία πρόταση έδωσε και σχέδιο στην Τεχνική Υπηρεσία του Δήμου.

Ο κ. Παπαναγιώτου Δημήτριος, πρόεδρος του υπεραστικού ΚΤΕΛ, είπε ότι πρέπει να υπάρχει πρόσβαση από όλα τα ΜΜΜ και τα τουριστικά λεωφορεία στο κέντρο της πόλης και τόνισε τη δυσκολία των ηλικιωμένων να περάσουν την αερογέφυρα που περνάει πάνω από τις σιδηροδρομμικές γραμμές. 

Ο κ. Κυρίτσης Αθανάσιος, εκπρόσωπος του Επιμελητηρίου Φθιώτιδας, ζήτησε την αύξηση πρασίνου και της τουριστικής- πολιτιστικής ταυτότητας του Δήμου με σκοπό την αύξηση του πληθυσμού επισκεπτών. Επίσης, πρότεινε την κατασκευή καλύτερων πεζοδρομίων για την αύξηση της εμπορικής κίνησης, τη δημιουργία μεγαλύτερων ή περισσότερων δρόμων περιαστικά του κέντρου για τα άτομα που δεν επιθυμούν να περάσουν από το κέντρο, να υπάρχει διασύνδεση με το νέο σιδηρόδρομο, να διευκολύνουμε την πρόσβαση του Ε65 από τους αυτοκινητόδρομους, να συνυπολογιστεί η χρήση του «open mall», η πανελλήνια έκθεση να αναπτυχθεί καλύτερα και να ξαναμπεί στο σχεδιασμό, η συλλογή των απορριμμάτων να γίνεται μέσα στα καταστήματα και να μην υπάρχουν κάδοι απορριμμάτων μέσα στην πόλη που χαλάνε την αισθητική της, τα απορριμματοφόρα να αλλάξουν το ωράριό τους και να μην συμπίπτουν με τις ώρες αιχμής και τέλος, να γίνει κάτι με τη λαϊκή αγορά του Σαββάτου που συντελεί σημαντικά στην αύξηση του μποτιλιαρίσματος.

Ο κ. Σταυρογιάννης Κωνσταντίνος, δημοτικός σύμβουλος, σημείωσε ότι υπάρχει συμμετοχή από όλους στην παράνομη στάθμευση και πρότεινε να γίνουν πιο μικροί οι δρόμοι για την αποφυγή αυτής αλλά και του παρκαρίσματος γενικότερα. Κλείνοντας, επιβεβαίωσε ότι η διεύρυνση των mini-bus αποτελεί μία καλή λύση.