3η διαβούλευση για το ΣΒΑΚ Λαμίας

Η Τρίτη συνάντηση συμμετοχικού σχεδιασμού του Σχεδίου Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας της πόλης πραγματοποιήθηκε την Τετάρτη 12/2/2020 στην Αίθουσα Δημοτικού Συμβουλίου (Αινιάνων 6-8) του Δήμου Λαμίας. To πρόγραμμα της διαβούλευσης παρουσιάζεται στον παρακάτω πίνακα.

Πρόγραμμα 3ης Θεματικής Διαβούλευσης για το Σχέδιο Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας του Δήμου Λαμίας
Συμμετέχοντες
  • Δήμος Λαμίας – Ομάδα Έργου του ΣΒΑΚ
  • Δίκτυο Φορέων για το ΣΒΑΚ, εκπρόσωποι πολιτών και πολίτες
  • Εμπειρογνώμονες της Μονάδας Βιώσιμης Κινητικότητας, Σχολή Τοπογράφων Μηχανικών ΕΜΠ
  • Lever Α.Ε. – Σύμβουλος του Δήμου
3η Διαβούλευση : Συνδιαμόρφωση πακέτου μέτρων
ΣτάδιοΘέμαΕισηγητές
ΑΚαλωσόρισμα, σύντομη αναφορά στα προηγούμενα βήματα αναφορά στο σκοπό της διαβούλευσηςΔήμος Λαμίας  
ΒΕργαστήριο για τη συνδιαμόρφωση πακέτων μέτρων: Παρουσίαση προτεινόμενων μέτρων, βασικών χαρακτηριστικών τους και εναλλακτικών σχεδιασμού Παρουσίαση ωφελειών ανά κατηγορία μέτρου και συνεργειών μεταξύ των μέτρων Τοποθέτηση φορέων ανά κατηγορία μέτρου για τον τελικό καθορισμό των χαρακτηριστικών σχεδιασμού Εμπειρογνώμονες Lever Α.Ε Το Σύνολο των συμμετεχόντων  

Οι φορείς που συμμετείχαν στη διαβούλευση:

Α/ΑΦΟΡΕΑΣΕΚΠΡΟΣΩΠΟΣ
1ΠΑΡΑΣΚΕΥΟΠΟΥΛΟΣ Ν.ΣΥΜΒΟΥΛΟΣ ΣΥΓΚΟΙΝΩΝΙΟΛΟΓΟΣ ΑΣΤΙΚΟΥ ΚΤΕΛ
2ΓΟΥΛΑΣ Ν.ΠΡΟΕΔΡΟΣ ΑΣΤΙΚΟΥ ΚΤΕΛ
3ΚΥΡΙΤΣΗΣ Α.ΔΙΕΥΘΥΝΤΗΣ Τ.Τ. ΛΑΜΙΑΣ
4ΤΣΙΟΥΜΑΣ Ν.ΕΝΩΣΗ ΙΔΙΟΚΤΗΤΩΝ ΡΑΔΙΟΤΑΞΙ ΛΑΜΙΑΣ
5ΓΡΗΓΟΡΟΠΟΥΛΟΣ Π.ΕΝΩΣΗ ΙΔΙΟΚΤΗΤΩΝ ΡΑΔΙΟΤΑΞΙ ΛΑΜΙΑΣ
5ΠΑΠΑΝΑΓΙΩΤΟΥ Δ.ΠΡΟΕΔΡΟΣ ΥΠΕΡΑΣΤΙΚΟΥ ΚΤΕΛ ΦΘΙΩΤΙΔΑΣ
6ΚΑΡΑΜΗΤΣΟΣ Σ.ΑΝΤΙΠΡΟΕΔΡΟΣ ΥΠΕΡΑΣΤΙΚΟΥ ΚΤΕΛ ΦΘΙΩΤΙΔΑΣ
7ΔΗΜΗΤΡΑΚΑΚΗΣ Κ.ΔΙΕΥΘΥΝΤΗΣ ΠΡΩΤΟΒΑΘΜΙΑΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ
8ΠΑΣΙΟΝΙΚΟΣ  Π.ΙΔΙΟΚΤΗΤΗΣ ΧΩΡΟΥ ΣΤΑΘΜΕΥΣΗΣ
9ΜΗΛΙΩΡΙΤΣΑΣ K.ΣΥΓΚΟΙΝΩΝΙΟΛΟΓΟΣ ΜΗΧΑΝΙΚΟΣ ΠΟΥ ΕΧΕΙ ΑΣΧΟΛΗΘΕΙ ΜΕ ΤΟ ΔΗΜΟ

Τα μέλη της Ομάδας Εργασίας που παρευρέθηκαν στην τρίτη διαβούλευση:

Α/ΑΦΟΡΕΑΣΕΚΠΡΟΣΩΠΟΣ
1ΔΗΜΟΣ ΛΑΜΙΑΣΠΟΛΙΤΟΠΟΥΛΟΥ ΑΦΡΟΔΙΤΗ
2ΔΗΜΟΣ ΛΑΜΙΑΣΡΙΖΟΣ ΣΩΤΗΡΗΣ
3ΔΗΜΟΣ ΛΑΜΙΑΣΚΑΚΑΝΑ ΖΩΗ
4ΔΗΜΟΣ ΛΑΜΙΑΣΜΥΛΩΝΗΣ ΙΩΑΝΝΗΣ
5ΑΝΤΙΔΗΜΑΡΧΟΣ ΔΗΜΟΥ ΛΑΜΙΕΩΝΣΤΑΥΡΟΓΙΑΝΝΗΣ Κ.
6ΕΜΠ – Μονάδα Βιώσιμης ΚινητικότηταςΒΛΑΣΤΟΣ ΘΑΝΟΣ
7ΕΜΠ – Μονάδα Βιώσιμης ΚινητικότηταςΑΘΑΝΑΣΟΠΟΥΛΟΣ ΚΩΣΤΑΣ
8Lever Α.Ε. – Σύμβουλος ΔήμουΧΑΓΙΟΥ ΚΑΤΙΑ

Αντικείμενο της συνάντησης

Οι εισηγητές έκαναν μια περίληψη των έως τώρα σταδίων του ΣΒΑΚ και των διαβουλεύσεων που έχουν πραγματοποιηθεί, των στρατηγικών στόχων και των προτεραιοτήτων που έχουν αναδειχθεί και στη συνέχεια παρουσίασαν το πακέτο μέτρων για το ΣΒΑΚ Λαμίας με την περιγραφή των ωφελειών του κάθε μέτρου.

Μετά τις εισηγήσεις παρουσίασης των μέτρων ακολούθησαν οι τοποθετήσεις των εμπλεκόμενων φορέων.

Ο πρόεδρος του ΤΕΕ υπερθεμάτισε τις παρεμβάσεις που προβλέπει το ΣΒΑΚ για το κέντρο της πόλης, ενώ παράλληλα πρόσθεσε ότι είναι υπέρμαχος ακόμα πιο τολμηρών παρεμβάσεων  δεδομένου ότι το ΣΒΑΚ θα αποτελέσει τη στρατηγική για την πόλη τα επόμενα χρόνια. Πιο συγκεκριμένα, πρότεινε ο χώρος στάθμευσης που χρησιμοποιείται στο κέντρο της πόλης να μειωθεί και να αποδοθεί στους πεζούς αντί του να διαμορφωθεί ένα εκτεταμένο σύστημα ελεγχόμενης στάθμευσης. Επιπλέον, πρότεινε να συμπεριληφθούν στο μέτρο των προς διαμόρφωση κόμβων όλα τα σημεία στα οποία έχουν γίνει τα τελευταία χρόνια σοβαρά τροχαία ατυχήματα. Αναφέρθηκε στην οδό Κύπρου και στη συνέχειά της στην οδό Βασιλικών, η οποία θα πρέπει να οριστεί από υπεραστικό δίκτυο σε χαμηλότερου επιπέδου κυκλοφορίας δρόμο δεδομένου ότι περνάει από τον αστικό ιστό και ότι υπάρχει ως εναλλακτική η Ε65 η οποία μπορεί να λειτουργήσει ως παρακαμπτήρια οδός με χαρακτηριστικά ήπιας κλίσης. Στόχος αυτής της πρότασης είναι να καταργηθεί το τεχνητό όριο που δημιουργείται και διασπά τον εσωτερικό ιστό της πόλης. Αναφέρθηκε στο γεγονός της έλλειψης πρασίνου στην πόλη και στην ανάγκη να αξιοποιηθούν επιπλέον χώροι όπως αυτός της Πανελλήνιας Έκθεσης Λαμίας και των Στρατοπέδων Τσαλτάκη και Τσάκαλου για αύξηση του πρασίνου. Τέλος, έθεσε και το ερώτημα κατά πόσο η χρήση των ηλεκτρικών ποδηλάτων μπορεί τελικά να υποκαταστήσει το ρόλο των μηχανοκίνητων δίκυκλων και να μην πετύχει το σκοπό της βιώσιμης κινητικότητας στην πόλη.

Από την ομάδα των μελετητών δόθηκε τονίστηκε πως το θέμα που απασχόλησε τους μελετητές κυρίως ήταν το ζήτημα της μετακίνησης των λεωφορείων μέσα από το κέντρο της πόλης. Το πιο ριζοσπαστικό σενάριο που εξετάσθηκε ήταν η μετεπιβίβαση σε mini bus για τη διάσχιση του κέντρου, αλλά δεν προτιμήθηκε λόγω του μεγάλου χρόνου καθυστέρησης που δημιουργούν οι μετεπιβιβάσεις σε μικρές αποστάσεις που διανύονται συνήθως σε πόλεις μικρού μεγέθους όπως η Λαμία. Επίσης, αναφέρθηκε στην ανάγκη τα μέσα που θα προσεγγίζουν το κέντρο να έχουν καθαρές μορφές ενέργειας, ηλεκτρικά λεωφορεία, ηλεκτρικά ποδήλατα, ηλεκτρικά πατίνια. Συμφώνησε με την ανάγκη να αναζητηθεί εναλλακτική παρακαμπτήρια νότια της πόλης προκειμένου να αποσυμφορηθεί η Κύπρου – Βασιλικών και τέλος ανέφερε ότι το μέτρο της ελεγχόμενης στάθμευσης διασφαλίζει τη βιώσιμη κινητικότητα στο κέντρο καθώς εξασφαλίζει θέσεις για τους μόνιμους κατοίκους και μειώνει τη ζήτηση στάθμευσης από τους επισκέπτες.

Στη συνέχεια ο σύμβουλος συγκοινωνιολόγος του Αστικού Κτελ αναφέρθηκε στο πρόβλημα του έντονου ανάγλυφου της Λαμίας για τη χρήση του ποδηλάτου και την απομάκρυνση του ΙΧ. Επίσης, πρόσθεσε πως σε σχέση με το ζήτημα της μετεπιβίβασης μεταξύ μέσων μεταφοράς συνήθως είναι ευπρόσδεκτο όταν κανείς αλλάζει κατηγορία μέσου για παράδειγμα από λεωφορείο σε μετρό. Όσον αφορά την αναβάθμιση του στόλου των λεωφορείων που προτείνεται στο πακέτο μέτρων τους βρίσκει σύμφωνους, σημειώνοντας πως τα ηλεκτρικά λεωφορεία έχουν μεγάλο κόστος. Σε σχέση με την αναβάθμιση των στάσεων και τη χρήση τηλεματικής ανέφερε πως είναι ένα μέτρο που σκοπεύουν να το προχωρήσουν. Επιπλέον, ανέφερε πως συμφωνούν με το στρατηγικό στόχο για προτεραιότητα στα ΜΜΜ και πως θα καταθέσουν μια εναλλακτική διαδρομή περιμετρικής κίνησης των λεωφορείων γύρω από το κέντρο.

Ο εκπρόσωπος της ένωσης ιδιοκτητών ραδιοταξί Λαμίας ανέφερε πως τα τελευταία χρόνια έχει γίνει αναβάθμιση του στόλου των ταξί σε ποσοστό περίπου 50% και αναπτύξει πρόγραμμα τηλεματικής σε συνεργασία με το Πανεπιστήμιο. Το ερώτημα που έθεσαν είναι εάν το ΣΒΑΚ προβλέπει αλλαγές στους σταθμούς των ταξί.

Οι μελετητές ανέφεραν πως το ΣΒΑΚ προτείνει έναν σταθμό ταξί βόρεια της πεζοδρομημένης περιοχής για την εξυπηρέτηση των βόρειων συνοικιών της πόλης και έναν σταθμό νότια, προκειμένου να απομακρυνθούν από το χώρο των πλατειών ο οποίος προτείνεται να αναδειχθεί.

Ο πρόεδρος του Υπεραστικού ΚΤΕΛ τοποθετήθηκε σε σχέση με το ότι ο σχεδιασμός θα πρέπει να συνυπολογίζει το κόστος των μετακινήσεων και πως για να ενισχυθεί η πρόσβαση στην πόλη από κατοίκους των γύρω περιοχών θα πρέπει να εξασφαλιστεί η γραμμή του υπεραστικού ΚΤΕΛ να προσεγγίζει την πόλη για να μην απαιτείται η χρήση ταξί στη συνέχεια, γεγονός που ανεβάζει κατακόρυφα το κόστος της μετακίνησης. Τέλος κ.Μηλιωρίτσας, συγκοινωνιολόγος μηχανικός, ανέφερε την αναγκαιότητα τα έργα να πραγματοποιηθούν χρονολογικά σε δύο φάσεις. Επίσης, στην ανάγκη να διαμορφωθούν προδιαγραφές μέτρων βιώσιμης κινητικότητας όπως για παράδειγμα για τη διαμόρφωση ποδηλατοδρόμων, οι οποίες να είναι προσαρμοσμένες στις μικρές πόλεις και στις διαστάσεις δρόμων μικρών γεωμετρικών χαρακτηριστικών. Επίσης, έθεσε τον προβληματισμό για το σύστημα ελεγχόμενης στάθμευσης και ερώτημα σε σχέση με την κάλυψη των θέσεων στάθμευσης του πληθυσμού που κατοικεί στο κέντρο στους μικρούς και στενούς δρόμους του κέντρου της Λαμίας. Επιπλέον, αναφέρθηκε στις δυσκολίες σχεδιασμού που υπάρχουν στις μικρές πόλεις λόγω πολλών αντικρουόμενων συμφερόντων.